Soitin äsken tukihakemukseni perään, kun luvatussa seitsemän arkipäivän ajassa ei mitään kuulunut. On ollut kuulemma ruuhkaa, eikä kohta kaksi viikkoa sitten jätettyä hakemustani ole ehditty käsitellä. En viitsinyt kysyä, priorisoivatko käsittelijät hakemuksia sen mukaan mikä asiakkaan tilanne kulloinkin on. Ehkä minä en aikuisten oikeasti tarvitsekaan tukea, kun olen ehtinyt jo kuluvan kuun vuokrankin maksaa? Mitä tapahtuisi, jos jättäisin sen maksamatta eräpäivään mennessä? Asuisimme kohta kadulla, kai.

Kun kysyin, muuttuuko viime kuussa saamani huima summa (n.52 e) jotenkin, virkailija arveli sen pienenevän, koska kotivakuutusta maksetaan neljä kertaa vuodessa, eikä se menoerä siis osu nyt kohdalle. Odotettavissa on ehkä kaksikymmentä euroa. Tuohon totesin, että tyhjän saa pyytämättäkin. En ehkä viitsi laitella enää jatkohakemuksia, printteristä vain loppuu muste tiliotteita tulostellessa. Hyvällä kirpputorimyynnilläkin hankkii viikossa paremmin kuin tuon 20 euroa, joka myönnetään siis koko kuukaudeksi. Pitäisi vain ensin olla se summa, minkä kirppispaikan ottaminen vaatii.

Ja hemmetti! Tämä vaikuttaa jo huonolta vitsiltä, paitsi ettei minua naurata kyllä yhtään. Kesä on edessä, ja olen kaavaillut käyväni ainakin kerran viikossa auttamassa vanhempiani, mutta matkalippukin maksaa rahaa. Olen miettinyt, mistä vielä voisin luopua. Sanomalehti tuli heti mieleen, sen tilaaminen on kallista, mutta vuosikymmenten tottumusta on vaikea lopettaa, aamukahvi ei maistu ilman sanomalehteä! Kaikki muut joutavat lehtitilaukset olen jo lakkauttanut...

Joo joo, kuulen korvissani miten jotkut nyt ajattelevat, että mene ämmä töihin äläkä valita. Luuletteko, että tässä vapaaehtoisesti valitan. Minulle tarjottiin kyllä "kesätyöpaikkaa", josta ei olisi ollut muuta kuin haittaa tässä tilanteessa. Enköhän ole hiukan liian vanha ottamaan pestiä vain kesäksi, mieluummin haluaisin vakituisen työpaikan niiksi vuosiksi, joina vielä jaksaisin työtä tehdä.

Muistakaa ihmiset käydä äänestämässä!